torsdag 24 februari 2011

Boktips

Inför härmed en ny kategori. "Boktips".
På barnkanalen typ alldeles nyss så visades en filmatisering på en barnbok; Gruffalon.
Jättemysig verkligen så vart tvungen att googla.
Behöver inte säga mer än att den här boken kommer infinna sig i skruttens bokhylla inom en snar framtid.
"Den lilla musen går kaxigt genom skogen och skrämmer bort alla rovdjur genom att beskriva sin fantasivän Gruffalon för alla han möter. Musen träffar på ormen i skogen:

"Musen gick på i sin sjumilaskog.
En orm tänkte: Godis! Dig kniper jag nog.
Vart är du på väg lilla ljusbruna mus?
Jag bjuder på fest i mitt vedstapelshus.
Så underbart trevligt min orm - men oh,
jag ska just på fest med en Gruffalo.

En Gruffalo?! Vad är nu det måntro?!
Ett hiskeligt djur är en Gruffalo.
Har brinnande ögon och tunga så stygg
och giftiga taggar över sin rygg.

Vart ska ni träffas?
Här, invid sjön ska vi ha vår fest
och stuvade ormar älskar han mest!"

Gissa om musen blir förvånad när Gruffalon plötsligt står framför honom lite senare.
Gruffalon påstår att hans favoritmat är "musmos med ägg - gottgott smörgåspålägg".
Men den listiga lilla musen kommer över sin förvåning och berättar för den skräckinjagande Gruffalon att musen själv minsann sprider skräck i hela skogen. Det tror inte Gruffalon på, men då han traskar bakom musen genom skogen får han själv bevittna att alla rovdjuren i skogen flyr när de kommer. då blir Gruffalon också rädd och flyr. Musen har överlistat dem alla, och kan i lugn och ro sätta sig ner och äta lite nötter."

Inga kommentarer: